donderdag 18 augustus 2016

Vakantie

Wanneer ik tegen mensen in mijn omgeving zeg 'de maand augustus heb ik vakantie' kijken ze me soms wat verbaasd aan. 'Jullie hebben toch altijd vakantie?'

NEE dus! Het feit dat zowel mijn man als ik geen betaalde baan hebben betekent niet dat ons leven uit louter vakantie bestaat. Ook wij moeten dagelijks veel dingen doen waar we geen zin in hebben, eigenlijk nauwelijks energie voor hebben of waar we tegenop zien.
De boodschappen moeten worden gedaan, de was wordt niet vanzelf schoon, er moet gekookt worden en ook het huis wil ik graag netjes, opgeruimd en schoon houden. Natuurlijk krijgen we hier regelmatig hulp bij, maar dat ontslaat ons niet van ónze verplichtingen hierin.
De tijd die wordt besteed aan ziekenhuisbezoeken, huisartsenconsulten, fysiotherapie, trombosedienst en revalidatie heb ik nu nog niet eens genoemd...

Natuurlijk heb ik meer 'lege tijd' in mijn agenda dan iemand met een volledige baan, maar een groot deel van die tijd gaat op aan rust. Tijd dus eigenlijk, waar ik praktisch gezien weinig aan heb.

De augustusmaand is dan ook een reuze eye-opener voor me. Hoewel mijn conditie voor de vakantie nog erg matig was, knapte ik tijdens de vakantie zienderogen op. Opvallend.
Het  gevoel 'er moet niets' werkt blijkbaar genezend! Ook ik heb de neiging om meer te doen dan goed voor me is en mezelf daarbij een ongezonde, soms bijna verstikkende druk op te leggen.
Hoewel er mensen zijn die beter presteren onder druk, werkt druk - en daarmee dus stress! - op mij verlammend. Ik voel me daardoor al moe voordat ik iets gedaan heb.
Helaas geldt dit ook voor leuke dingen! Een feestje geven, een leuk recept maken, blogs schrijven, vrienden bezoeken... Allemaal leuk maar het moet wel gebeuren en het vraagt energie.

Ik heb hier de afgelopen weken veel over nagedacht en er zelfs conclusies uit getrokken. Ik ga het na de vakantie anders aanpakken! Dit gevoel van ont-moeten (er moet niets) geeft zóveel rust dat ik dit wil vasthouden. Ook wanneer er toch weer een paar dingen wél moeten...

Maar nu eerst terug naar het terras!
Fijne dag allemaal!


Deze blog is onderdeel van de #bloghop juli/augustus 2016 voor christelijke webloggers. Klik hier voor meer informatie over deze #bloghop.

5 opmerkingen :

  1. Fijne vakantie! Geniet er lekker van en ik hoop dat je na de vakantie het "moeten" gevoel zo veel mogelijk kunt vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wenny. Met dit weer is genieten niet heel moeilijk, zelfs al doe je helemaal niets :D
      Ik hoop dat het me gaat lukken om het roer 'om te gooien'!

      Verwijderen
  2. Eerlijk verhaal Martine! Herkenbaar ook, ik voelde me in de vakantie ook veel beter. Waarschijnlijk doe ik toch teveel als ik thuis ben. Ik werd vorig jaar ziek en ben het nog niet helemaal gewend om niet zoveel te kunnen en voel me soms schuldig dat ik veel rust. Inderdaad tijd waar je praktisch gezien niet veel aan hebt.
    Wat een rotopmerking eigenlijk dat "jullie hebben toch altijd vakantie", want als ik het goed begrijp werken jullie beide niet omdat je ziek bent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Heleen, mijn man en ik zijn beiden volledig afgekeurd vanwege onze handicaps. Wij voelen ons echter ook niet ziek, en mensen zien ons ook niet zo. Ook wel weer een compliment natuurlijk! Maar inderdaad, altijd vakantie is het bepaald niet!

      Verwijderen
  3. Helder verhaal. Wens jullie beide veel ontspanning, ook in het dingen doen.

    BeantwoordenVerwijderen