vrijdag 24 juni 2016

Ik wou dat ik op mijn bed lag te janken...

De titel van dit blogbericht is een uitspraak van een goede vriend van mij, die ook een aangeboren hartafwijking heeft. Toen ik het hem voor het eerst hoorde zeggen, schrok ik ervan.
'Wat is er dan?' vroeg ik hem.
'Niets,' antwoordde hij, 'maar dan lag ik in elk geval op bed.'

Hoe herkenbaar is dat gevoel. Zo moe zijn dat je er heel wat voor over zou hebben om maar op bed te liggen. En deze vermoeidheid komt dan niet van een dag hard werken of een lange fietstocht, maar het is een vermoeidheid die er eigenlijk 's morgens bij het opstaan al is. Een vermoeidheid die ook niet altijd te verklaren is, zelfs niet door de artsen. Soms is het benauwde weer de oorzaak, maar meestal blijft het gissen.

Ik neem me tijdens zo'n dag dan ook regelmatig voor om de volgende dag een "beddag" te houden. Ik kom dan alleen uit bed om te eten en om naar het toilet te gaan. Dat laatste is door de plasmedicatie nog best vaak, gemiddeld zo'n 15 keer per dag...
Maar weet je wat nu zo vreemd is? Het lukt me bijna nooit om ook daadwerkelijk zo'n beddag te dóen. Tot een uur of tien in de ochtend gaat het nog goed. Vervolgens ga ik even in de woonkamer koffie drinken en zie ik dat ik een leuk mailtje heb gehad. Ach, dat kan ik wel even beantwoorden, denk ik dan. Vervolgens lees ik even ál mijn mail en geef ik op Facebook nog een paar mensen antwoord op vragen over voeding. Dat is toch zulk leuk en dankbaar werk!
En oh ja, ik moest ook nog een paar foto's bewerken voor mijn blog. Nu ik hier toch lekker zit kan ik dat ook wel even afmaken.
Voordat ik het in de gaten heb, is het bijna twaalf uur en is de ochtend voorbij. Na de lunch waag ik dan een nieuwe poging maar ook die mislukt over het algemeen jammerlijk. Rond drie uur houd ik het echt niet meer uit in bed en besluit ik dat een rondje lopen wellicht wel net zo gezond voor me is.
Tijdens de wandeling bedenk ik iets lekkers voor bij de maaltijd, en thuisgekomen ga ik daar direct mee aan de slag. Wat is dat koken toch leuk!
Na het avondeten en de koffie realiseer ik me dat ik toch nog wel erg moe ben. Maar morgen, dan doe ik een beddag!


Meer lezen? Er zijn (via het menu) meer onderwerpen te vinden:
- Toen tot nu
- Tricuspidalis atresie
- Overgewicht
- Voetstappen

2 opmerkingen :

  1. Gaat je ook morgen vast niet lukken,je bent echt een topper,! knuffel marjo

    BeantwoordenVerwijderen